بیان هنر چیست؟ اگر بخواهیم یک عبارت را در یک جمله تعریف کنیم، می توانیم توانایی بیان عبارت را بگوییم. بیان خوب مهارتی است که با تمرین به دست می آید. برای درک بهتر این مطلب ویدیوی کوتاهی را در بالا برای شما عزیزان آماده کرده ایم که جدای از تعریف فن بیان و مفهوم آن به ضرورت این موضوع در محیط کار و جامعه پرداخته ایم تا بدانید چقدر این مشکل مهم است موضوع هنر بیانی در زندگی روزمره ماست.

دوره فن بیان زهرا شیراحمدی در واقع انتخاب رویکرد ما برای برقراری ارتباط با دیگران است. بنابراین، ما با افراد مختلف یکسان صحبت نمی کنیم.

آیا صحبت من با یک کودک 5 ساله می تواند مانند صحبت من با یک بزرگسال باشد؟

آیا کلماتی که هنگام صحبت با همکار به کار می بریم با کلماتی که هنگام صحبت با یک مدیر بانک یا فردی در جایگاه بالاتر به کار می بریم یکسان است؟!

اجازه دهید با یک مثال موضوع را واضح تر توضیح دهیم. فرض کنید من قصد دارم یک دوره جدید و متفاوت را اجرا کنم و می خواهم در مورد آن با اشتیاق با همه اطرافیانم صحبت کنم.

وقتی در مورد این موضوع با بهترین همکارم صحبت می کنم، در مورد آن با جزئیات و زیبایی صحبت می کنم و هر کاری را که انجام می دهم با جزئیات برای او توضیح می دهم.

به نظر شما وقتی با مادرم در مورد آن صحبت می کنم باید در مورد جزئیات دوره مودبانه رفتار کنم یا غیرضروری است؟

وقتی با مخاطبین دوره صحبت می کنم، آیا باید همه اطلاعات را بدهم؟

ملک الشعرای بهار در کتاب شیک خود می نویسد که دلیل ضعف شیوه گفتار ما این است که از لحن صحیح، صدای ملایم، صدای ملایم، هجاهای جویده شده، صدای تاکیدی و ضعیف استفاده نمی کنیم. از قول یک مرد خوب نقل می کند که «مردم ما به جای حرف زدن فریاد می زنند».

هنرهای بیانی به پرورش صدا و تکنیک و کار بدنی ختم نمی شود. بیان خوب ارتباط نزدیکی با دانش ما از زبان و آگاهی ما از آنچه "بیان می کنیم" دارد.

صدا و بیان انسان محصول عوامل مختلف فیزیولوژیکی (مانند نوع اندام های تنفسی و گفتاری)، عوامل روانی مانند شخصیت و عوامل اجتماعی مانند تحصیلات و محیط اجتماعی است.

عوامل موثر بر بیان

نویسنده، نویسنده، سخنران یا سخنور معروف به سخنور.

حضار

موضوع تحقیق

هدف از گفتگو

از جمله زمینه و فرهنگی که در آن بحث صورت می گیرد

باید توجه داشته باشیم که هنر مختص طبقه یا موقعیت اجتماعی خاصی نیست. گاهی اوقات مردم این تصور اشتباه دارند که ارائه خوب فقط برای سخنران یا سخنران است. یا یک برنامه یادگیری زبان مناسب سن.

اما این عبارت کجا استفاده می شود؟

در طول آدرس

وقتی در جلسات رسمی صحبت می کنید

وقت مشاوره دادن

سخنرانی وکیل یا قاضی و...

یک کارمند با مشتری یا مدیرش صحبت می کند

صحبت از یک معلم یا استاد دانشگاه است

در مورد تبلیغ کننده یا ارائه دهنده صحبت کنید

زیرا…

نقش گوش دادن در بیان چیست؟

برای داشتن یک تکنیک بیانی قوی باید "گوش خوبی" داشت. ایده داشتن یک گوش خوب این است که شما باید به شنیدن و گوش دادن به صدای خود و صدای دیگران و صداهای اطرافمان عادت کنید که به آنها "صدای طبیعت" می گوییم. مراقبت و اهتمام به صدای خود و سلامت طبیعت این امکان را به ما می دهد که گوش خوبی داشته باشیم، مشروط بر اینکه توجه و مراقبت در قالب تمرین مداوم و مستمر در ارتباط شما برای رسیدن به نتیجه مطلوب باشد.

رابطه بین اعتماد به نفس و بیان

سعی کنید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید تا بتوانید خوب صحبت کنید و به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنید. برای افزایش اعتماد به نفس تسلط بر موضوع سخنرانی ضروری است. شما باید این دسته را داشته باشید. با نگاه به این موضوع می توانید هر فکری را که شما را ضعیف می کند و باعث می شود فکر کنید فردی سلطه گر و قدرتمند هستید به چالش بکشید و شخصیت را در خود پرورش دهید و به خود بگویید: من می توانم خودم را کنترل کنم، می توانم این کار را انجام دهم. من و سخنران با استعداد تحت تأثیر فضا و محیط، اشتباهات دیگران و حتی مشکلات مخاطب نیستیم.

راههای تقویت فن بیان

زیاد بخوانید. به این ترتیب با کلمات و عبارات مختلف بیشتر آشنا می شوید و در مواقع نیاز از آن استفاده می کنید و سطح شایستگی خود را افزایش می دهید.

با دوستان و اقوام خود صحبت کنید. در مورد موضوعات جاری و عمومی صحبت کنید. یا فعالانه با دیدگاه ها و نظرات دیگران تعامل داشته باشید تا با نحوه و روحیه برخورد با دیگران آشنا شوید و بیان شما روان تر شود.

در کلاس سعی کنید در مورد یک موضوع در مطالب مطالعه و مطالعه اطلاعات بیشتری کسب کنید و مطالبی را که جمع آوری کرده اید در قالب کنفرانس یا پرسش و پاسخ به سایر دانش آموزان ارائه دهید.

کتاب های نوشته شده در مورد صحبت کردن و صحبت کردن را بخوانید. مانند «فرهنگ گفتار، انتشارات دیل کارنگی پیمان» و «گفتار و گفتار، اثر یک فیلسوف فقید».

به کلمات دیگران، لحن، ریتم و غیره توجه کنید. راز هنر عالی بیان چیست؟

روش های تقویت گفتار و گفتار

از صمیم قلب و اعتقاداتت صحبت کن

مخاطب شما باهوش است. موضوع گفتگو باید با علاقه شما مطابقت داشته باشد. وقتی با اشتیاق صحبت می کنید، این احساس به مخاطب شما منتقل می شود. برای تقویت نحوه صحبت کردن، تنش را به صدای خود اضافه کنید.

زیاد محتوا ندهید

از استادی شنیدم که گفت سخنرانی باید بیشتر شبیه نمایشنامه باشد تا سخنرانی.

زدن یک هدف موثر بهتر از زدن ده هدف کم عمق و بی اثر است.

سعی کنید یک مقاله موثر ارائه دهید. برای این منظور، ویدیوهای موجود در صفحات تد، نمونه های مقرون به صرفه ای برای ارائه ایده های بزرگ در کمترین زمان هستند.

با مخاطب ارتباط برقرار کنید

با مخاطبین ارتباط برقرار کنید. سعی کنید بگویید که مخاطب در مورد نیازهای مخاطب چه فکری می کند. یکی از بهترین رابط ها پرسیدن سوال است. دریابید که چگونه مخاطبان شما می توانند محتوای شما را بهتر درک کنند.

با فعالیت های گروهی مانند پرسیدن سوال، مخاطب را در بحث درگیر کنید. در پایان جلسه منتظر زمان پرسش و پاسخ نباشید. مخاطب را از ابتدا در بحث مشارکت دهید. از چند نفر بخواهید در مورد مشکلات و راه حل های موضوع مورد بحث صحبت کنند.

محل سخنرانی را تجربه کنید

روز قبل در محل برگزاری آماده شوید و همه چیز را امتحان کنید. روی صندلی بنشینید، به سین بروید و صدا را بررسی کنید. گاهی اوقات در حین اسکن متوجه برخی از خطاها و رفع آنها می شوید. مثلاً در یکی از برنامه هایم، نیم ساعت قبل از شروع کنفرانس، هنگام بررسی متوجه شدم که ضبط برنامه پخش نمی شود.

مدیریت استرس

در ابتدای سخنرانی البته اگر حرفه ای نباشید بالا نمی گیرید. دهانت خشک می شود و از همه بدتر فکر می کنی وای خدای من نگران و نگرانم! این استرس می تواند باعث غفلت از تماس چشمی شود که یک اصل مهم در گفتار است.

بیان خوب همراه با دانش زبان و آگاهی از آنچه "بیان می کنیم" است.

تقویت فن بیان با بهبود صدا با زهرا شیراحمدی

اما چرا باید مهارت های صوتی کسب و کار شما مهم باشد؟ اگر هدف از یک سخنرانی تجاری صرفاً انتقال اطلاعات باشد، آیا صدای شما می تواند بدون اینکه به اندازه کافی بلند باشد و به مخاطب برسد ارزشمند باشد؟

این تله ای است که بسیاری از سخنرانان تجاری در آن گرفتار می شوند. صدا تاثیر زیادی بر رفتار مخاطب و پذیرش پیام شما دارد. چند بار با افرادی که با صدای خود شما را به گفتگو کشانده اند صحبت کرده اید؟ در واقع، گرم‌تر صحبت کردن، قوی‌ترین ابزار دنیا را برای متقاعد کردن مخاطبان به شما می‌دهد.