چرا پوست من تیره و کدر است؟ چرا پوست من تیره و کدر است؟

چرا پوست من تیره و کدر است؟ تیره شدن پوست یکی از دردناک ترین مشکلات پوستی است که در صورت عدم درمان برای همیشه پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. تیرگی و پرپیگمانتاسیون پوست می تواند در اثر افزایش سن، کک و مک، آفتاب سوختگی و ملاسما ایجاد شود.

نام من فاطمه حبشی است و در این مقاله در مورد تیرگی پوست و نحوه از بین بردن تیرگی پوست صحبت خواهم کرد. در ادامه این مقاله با من همراه باشید.

چرا پوست من تیره و کدر است؟ بیرون

علت اصلی پوست و صورت

شاید متوجه شده باشید که وقتی در آینه نگاه می کنید پوستتان تیره می شود. جالب است بدانید که این حماقت ربطی به تمیزی پوست شما ندارد و حتی کسانی که به شدت از روال پوست پیروی می کنند نیز ممکن است درجاتی از تیرگی، تیرگی و لکه های صورت خود را تجربه کنند. اساساً تیره شدن پوست شامل عوارض ناشی از لایه برداری یا هایپرپیگمانتاسیون واقعی پوست و تیره شدن موضعی پوست می شود.

هایپرپیگمانتاسیون یا لکه های تیره روی پوست که منجر به ناهمواری رنگ پوست می شود، از مشکلات پوستی شایع هستند. این لکه ها ممکن است به دلایل زیر ظاهر شوند:

آفتاب

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش باعث تغییر رنگ پوست می شود. اشعه ماوراء بنفش می تواند به سلول های اپیدرمی پوست آسیب برساند. برای جلوگیری از این آسیب، تولید ملانین افزایش می یابد. از دست دادن ملانین در پوست می تواند باعث ایجاد لکه های تیره شود که به عنوان لکه های پیری شناخته می شوند. افرادی که پوست تیره دارند بیشتر مستعد ابتلا به این لکه ها در صورت، دست ها یا سایر قسمت های بدن هستند.

این تغییر رنگ در تلاش برای محافظت در برابر آفتاب سوختگی رخ می دهد و نشانه آسیب نور خورشید است.

هورمون

ملاسما (همچنین به عنوان کلواسما شناخته می شود) یک نوع رنگدانه در زنان است. برخی از زنان ممکن است تولید ملانین را به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید افزایش دهند. هایپرپیگمانتاسیون معمولاً به صورت متقارن در گونه ها، پیشانی و لب بالایی رخ می دهد.

همچنین بخوانید : کربوکسی تراپی چیست؟ (نتایج، مزایا و قیمت)

این تولید بیش از حد ملانین تحت تأثیر عملکرد هورمون های استروژن و پروژسترون است.

ملاسما در زنان باردار و زنانی که از داروهای تنظیم کننده هورمون استفاده می کنند شایع است زیرا این مواد باعث تغییرات هورمونی می شوند.

اجازه دهید

لکه های تیره روی پوست می تواند با افزایش سن مرتبط باشد. این نوع هایپرپیگمانتاسیون در افراد بالای 40 سال شایع است. با افزایش سن، پوست در برخی نواحی ضعیف و شکننده به نظر می رسد. این امر کنتراست بیشتری با لکه های تیره در مناطقی که در معرض نور خورشید هستند ایجاد می کند.

آکنه

آکنه به عنوان هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شناخته می شود. التهاب ناشی از آکنه منجر به تولید بیش از حد ملانین و لکه های تیره می شود. این عارضه در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند، بارزتر است.

محصولات آرایشی و بهداشتی

برخی از مواد شیمیایی مانند شوینده ها و محصولات مراقبتی مورد استفاده می توانند به پوست آسیب برسانند و باعث آسیب های پوستی مانند آکنه یا پیری زودرس شوند و اثرات تحریک کننده این مواد شیمیایی می تواند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شود.

آلودگی

آلودگی هوا می تواند گیرنده های درون سلولی را فعال کرده و باعث استرس اکسیداتیو شود. این اعمال باعث آسیب به پوست و تیره شدن پوست از طریق چین و چروک و لکه های تیره می شود.

ژنتیک

ژنتیک تاثیر زیادی بر رنگدانه های پوست دارد. ژن ها توزیع و اندازه ملانوزوم ها را در پوست تعیین می کنند. تولید ملانین توسط آنزیم تیروزیناز تنظیم می شود و عدم تعادل در تولید این آنزیم می تواند باعث ایجاد لکه هایی روی پوست شود.

بیماری ها

کمبود برخی مواد مغذی، بیماری‌های خودایمنی، مشکلات گوارشی یا بیماری‌های مزمن می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های پوستی شود.

پزشکی

هیپرپیگمانتاسیون ناشی از دارو 10 تا 20 درصد از کل موارد هیپرپیگمانتاسیون را تشکیل می دهد. داروهایی که باعث تغییر رنگ پوست می شوند عبارتند از:

همچنین بخوانید : راه های از بین بردن جوش و جوش (راه حل های عملی)

داروهای ضد بارداری هورمونی

آنتی بیوتیک های داکسی سایکلین و مینوسیکلین

داروهای ضد التهابی

داروهای غیر استروئیدی

داروهای سیتوتوکسیک

شیمی درمانی پزشکی و شیمی درمانی

داروهای ضد مالاریا

فنی توئین

آمیودارون

داروهای ضد روان پریشی

درمان های خانگی برای حلقه های تاریک

عسل برای رفع تاریکی محلی

لکه های تیره روی پوست ممکن است به دلیل خشکی پوست باشد. عسل به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند و به دلیل خواص ضد التهابی که دارد به جلوگیری از آکنه کمک می کند و به محو شدن آکنه و لکه های پیری کمک می کند.

تمساح رفت

به دلیل خاصیت خنک کنندگی و ضد التهابی که دارد می توان از آن به عنوان روشن کننده پوست استفاده کرد. استفاده از آلوئه ورا باعث تقسیم سلولی و ترمیم بافت های آسیب دیده می شود. این خاصیت می تواند به درمان هایپرپیگمانتاسیون کمک کند و به عنوان یک حل کننده غیر سمی ملانین برای درمان لک های پوستی استفاده می شود.

زردچوبه

زردچوبه از تولید ملانین جلوگیری می کند و ظاهری یکنواخت به رنگ پوست می بخشد. همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد عفونی کنندگی به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

کورکومین یک ترکیب مهم موجود در زردچوبه است. مقاله ای که در سال 2016 منتشر شد، استفاده از محصولات و مکمل های حاوی زردچوبه یا کورکومین را برای بهبود سلامت پوست نشان می دهد.

با محصولات مراقبت از پوست از تیرگی و تیرگی پوست جلوگیری کنید

کرم سفید کننده پوست

از کرم های روشن کننده پوست می توان برای کاهش لکه های تیره ناشی از آکنه یا لکه های پیری استفاده کرد. این کرم ها را پزشک می تواند تجویز کند. ماده اصلی کرم های روشن کننده پوست هیدروکینون است. سایر ترکیبات موجود در کرم های روشن کننده پوست عبارتند از: کوجیک اسید، آربوتین، ویتامین C، اسید آزلائیک، اسید گلیکولیک، نیاسین، رتینول، استروئیدهای موضعی و اسید ترانگزامیک که هر کدام به نوعی شفافیت و تیرگی را بهبود می بخشند. به پوست کمک می کند.

لایه برداری شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی مانند آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)، تری کلرواستیک اسید (TCA) و رتینول باعث جوانسازی پوست می شود. با استفاده از این مواد شیمیایی روی پوست، به رشد و توسعه سلول های جدید کمک می کند.

همچنین بخوانید: پسوریازیس دور صورت یا چشم (علائم، درمان و پیشگیری)

یک روش بالینی برای خلاص شدن از شر پوست خشن

Nd: لیزر YAG

این لیزر از دو طول موج با فرکانس بالا برای هدف قرار دادن رنگدانه های پوست استفاده می کند. گرمای لیزر به سلول های رنگدانه حمله می کند و لکه های روی پوست را از بین می برد. از این لیزر می توان برای درمان جای زخم، لکه های خورشیدی، خال های مادرزادی و خالکوبی استفاده کرد. همچنین برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شود.

نور درمانی شدید پالس

به این ترتیب نور انرژی به پوست می تابد. پرتو نور استفاده شده در IPL به پوست آسیب نمی رساند. از اپیدرم عبور کرده و وارد درم می شود و رنگ ملانین نور را انتخاب می کند.

گرمای ایجاد شده رنگدانه اضافی را حذف می کند. از IPL می توان برای درمان لکه های قهوه ای، کک و مک و لکه های صورتی روی پوست استفاده کرد.

جوانسازی پوست با لیزر

لیزرهای قدرتمند می توانند لایه های آسیب دیده پوست را از بین ببرند و پوست را برای تولید کلاژن بیشتر تحریک کنند. جوانسازی پوست با لیزر برای درمان ملاسما، اسکار آکنه و چین و چروک استفاده می شود.

میکرودرم ابریژن

لایه پوست با استفاده از چنجر ساینده یا اسپری کریستال می تواند آسیب ببیند. این روش با نرم کردن آکنه، پوست را نرم می کند، لکه های تیره و چین و چروک را کاهش می دهد و به پاک شدن پوست از رنگ آن کمک می کند.

تمامی اصول ذکر شده به صورت جزئی و علمی و هوشمند در دوره آموزشی پاکسازی صورت آموزش داده می شود. اگر می خواهید در مورد این دوره بیشتر بدانید با من تماس بگیرید.

https://fatemehhabashi.com/why-is-my-skin-dark-and-dull/