سلامتی همه ما به تغذیه مناسب بستگی دارد. اما این روزها با شلوغی زندگی مدرن و شهری همه ما سعی می کنیم زمان پخت و پز و غذا خوردن را کاهش دهیم. بنابراین به سراغ انواع غذاها رفتیم که با نام رایج فست فود شناخته می شوند. به طور کلی اصطلاح فست فود به غذاهایی اطلاق می شود که افراد قصد دارند سریع آن ها را بخورند.

حقایق و مطالعات بسیاری وجود دارد که به وضوح نشان می دهد که مصرف فست فود و پرخوری باعث ایجاد اثرات منفی مختلفی در کوتاه مدت و بلند مدت می شود. در حال حاضر بسیاری از رستوران های فست فود تعداد کالری موجود در هر کالا را فهرست می کنند. با این حال، این بخشی از آزمایش سلامت مواد غذایی است.

فست فود به طور کلی ارزش غذایی ضعیفی دارد. بر اساس یک بررسی در سال 2015، فست فود به طور کلی حاوی انواع مواد ناسالم است. این نوع غذا حاوی شکر، نمک، چربی های اشباع یا ترانس و بسیاری از مواد نگهدارنده و فرآورده های فرآوری شده است. علاوه بر این، اکثر آنها فاقد برخی مواد مغذی مفید هستند.

با این حال، همه فست فودها اثرات منفی ندارند و می توان با بررسی محتوای تغذیه ای برخی غذاها، انتخاب آگاهانه ای داشت. مردم می توانند این اطلاعات را در وب سایت های اکثر رستوران های بزرگ بیابند.

گفته می شود، حتی سالم ترین فست فودها نیز دارای قند، نمک، چربی اشباع شده و چربی ترانس هستند. دفتر پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت ایالات متحده اشاره می کند که مردم در ایالات متحده بیش از حد از این غذاها می خورند. مصرف این غذاها در ایران نیز رو به افزایش است.

در این مقاله به تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت فست فود می پردازیم و جایگزین مناسبی برای آن ها می یابیم.

استفاده مداوم از فست فود

اثرات کوتاه مدت

فست فودها اغلب حاوی قند، نمک و چربی های اشباع شده یا ترانس هستند. واکنش بدن به این مواد مغذی در مدت زمان کوتاهی اثرات منفی بسیاری ایجاد می کند. این محصولات شامل موارد زیر است:

قند خون را افزایش می دهد

به دلیل وجود کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر اضافه شده، فست فود به سرعت تجزیه می شود و باعث افزایش سریع قند خون می شود. این به نوبه خود باعث افزایش غیرعادی زیاد انسولین می شود. افزایش ناگهانی این هورمون باعث افت قند خون می شود. این باعث می شود مردم احساس خستگی کنند. انسولین نیز بلافاصله بعد از غذا باعث افزایش گرسنگی می شود.

فشار خون

یک مطالعه کوچک در سال 2016 نشان داد که مصرف مقادیر زیاد نمک می تواند بلافاصله بر عملکرد طبیعی رگ های خونی افراد تأثیر بگذارد. مصرف بیش از حد سدیم نیز با احتباس آب در ارتباط است.

افزایش التهاب

فست فود می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که رژیم غذایی فست فود سرشار از چربی های اشباع شده باعث افزایش التهاب راه های هوایی در افراد مبتلا به آسم می شود. این التهاب به عنوان محرک حملات آسم عمل می کند.

التهاب

بر دریافت مواد مغذی تأثیر می گذارد

فست فود معمولاً حاوی میوه و سبزیجات تازه نیست. اگر فردی اغلب فست فود بخورد، ممکن است رسیدن به مقدار توصیه شده حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در روز برای او دشوار باشد. افرادی که به طور منظم از این نوع غذاها استفاده می کنند ممکن است در رسیدن به فیبر فیبر ایده آل خود یعنی ۲۸ گرم در روز دچار مشکل شوند.

حریص

فست فود خیلی سریع و راحت خورده می شود، یعنی بدن به سرعت آن را در دهان تجزیه می کند و نیازی به جویدن زیاد ندارد. بنابراین، به سرعت مراکز پاداش را در مغز فعال می کند. این ترکیب، جوانه های چشایی را آموزش می دهد تا از این غذاهای بسیار فرآوری شده و بسیار محرک استفاده کنند. همچنین میل افراد به غذاهای کامل و تازه را کاهش می دهد.

تحقیقات انجام شده در سال 2018 و سایر مطالعات قبلی ارتباط بین مصرف فست فود و بروز اعتیاد به غذا به این اقلام کم ارزش را نشان داده است.

اثرات بلند مدت

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مصرف منظم فست فود می تواند در درازمدت به سلامت فرد آسیب برساند. یک مطالعه در سال 2015 اثرات گاها غیر قابل برگشت خوردن فست فود را نشان داد. چنین خطراتی شامل چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و بیماری های مختلف قلبی است.

این به این دلیل است که اکثر فست فودها سرشار از قند، نمک، چربی اشباع شده، چربی ترانس، مواد فرآوری شده و کالری هستند. آنها همچنین معمولاً دارای آنتی اکسیدان، فیبر و بسیاری از مواد مغذی دیگر هستند. اثرات بلند مدت آن عبارتند از:

هضم

بسیاری از فست فودها فیبر بسیار کمی دارند. پزشکان رژیم غذایی کم فیبر را با خطر بیشتر بیماری های گوارشی مانند یبوست و بیماری دیورتیکول و همچنین کاهش باکتری های سالم روده مرتبط می دانند.

ایمنی و التهاب

یک بررسی در سال 2019 به تأثیر سوء تغذیه بر سیستم ایمنی بدن انسان پرداخت. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که مصرف زیاد فست فود می‌تواند منجر به افزایش التهاب، کاهش حساسیت به عفونت، نرخ بالاتر سرطان و خطر بیشتر آلرژی‌ها و بیماری‌های خودایمنی شود.

بیماری دیورتیکولار

حافظه و یادگیری

یک مقاله در سال 2020 ارتباط بین رژیم غذایی نامتعادل سرشار از چربی های اشباع شده و کربوهیدرات های ساده مانند فست فود و کاهش حافظه و توانایی یادگیری را نشان می دهد. این نوع رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون را نیز افزایش دهد.

آلرژی

در بررسی سال 2018، نویسندگان ارتباطی بین فست فود و افزایش آسم، رینوکونژونکتیویت و اگزما پیدا کردند.

بیماری قلبی

رژیم غذایی سرشار از نمک اغلب فشار خون افراد را افزایش می دهد و آنها را مستعد حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری های کلیوی می کند.

FDA خاطرنشان می کند که رژیم غذایی سرشار از چربی ترانس باعث افزایش لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول "بد" و کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول "خوب" می شود. این بدان معناست که احتمال ابتلای فرد به بیماری قلبی بیشتر است.

اونا

غذاها اغلب کالری بسیار بالایی دارند. اگر فردی کالری بیشتری از آنچه در روز می سوزاند بخورد، وزنش اضافه می شود که می تواند منجر به افزایش وزن شود. چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی را در انسان افزایش می دهد.

چاقی ناشی از مصرف فست فود

تحصیلات

یکی دیگر از پیامدهای مصرف منظم فست فود توسط جوانان، ناآگاهی ناخواسته آنها در مورد تهیه، پخت و پز و تغذیه سالم است.

با گذشت زمان، این امر اتکا به فست فود را تداوم می بخشد و افراد ممکن است یاد نگیرند که چگونه غذاهای سالم و متعادل در خانه تهیه کنند. خوردن غذاهای سالم می تواند از سلامت طولانی مدت فرد در طول زندگی حمایت کند.

تاثیر فست فود بر سلامت روان

تند غذا خوردن بر سلامت روان افراد نیز تأثیر می گذارد و آنها را در برابر افسردگی و اضطراب آسیب پذیر می کند.

یک مطالعه در سال 2021 داده های 322 مرد و 322 زن 30 ساله و بالاتر را مقایسه کرد. آنها رابطه ای بین غذاهای سالم مانند سبزیجات برگ سبز، میوه ها و ماهی و سبک زندگی سالم پیدا کردند، در حالی که عکس این موضوع در مورد فست فود صادق بود. علاوه بر این، زنان ارتباط منفی بیشتری با فست فود نسبت به مردان گزارش کردند.

فست فود و سلامت روان

پنج گزینه فست فود ناسالم

پیتزا:

یک تکه متوسط ​​پیتزا پپرونی دارای 680 میلی گرم سدیم، 12 گرم چربی (شامل 5 گرم چربی اشباع شده) و 300 کالری است. اما چه کسی یک تکه را می خورد؟ سه برش بزرگ پیتزا بیش از 2000 میلی گرم سدیم دارند. این مقدار تقریباً میانگین روزانه افراد در یک سرویس است.

برگر و سیب زمینی سرخ کرده:

یک چیزبرگر معمولی دوبل و سیب زمینی سرخ شده بزرگ حاوی حدود 1200 کالری و تا 1700 میلی گرم سدیم است. آن را با یک نوشابه بزرگ جفت کنید و ۱۵۰۰ کالری دریافت خواهید کرد.

ساندویچ سرد:

سوسیس ها حاوی سدیم، چربی اشباع شده و مواد سرطان زا به نام نیترات و نیتریت هستند که خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهند. یک وعده 85 گرمی سوسیس می تواند تا 1300 میلی گرم سدیم داشته باشد.

هات داگ:

سوسیس معمولی شیرین نشده حاوی بیش از نیمی از مصرف توصیه شده روزانه چربی اشباع و 33 درصد سدیم است. اگر معمولاً دو هات داگ می خورید، به میزان مصرف روزانه چربی اشباع و سدیم شما نزدیک است.

مرغ سرخ شده:

فقط یک سینه مرغ سوخاری و نان شده 500 کالری، 34 گرم چربی و 1200 میلی گرم سدیم دارد.


فست فود سالم تری را انتخاب کنید

خوردن فست فود بدون به خطر انداختن رژیم غذایی سالم امکان پذیر است، اما کمی تمرین نیاز دارد. برای رسیدن به این هدف، به دنبال غذاهایی باشید که حاوی پروتئین بدون چربی هستند، مانند سینه مرغ کبابی، سبزیجات و سالادهای بدون سس چربی و فیبر، مانند نان غلات کامل، و از مصرف غذاهای پرکالری خودداری کنید.

شما می توانید با انجام تحقیقات برای یافتن ارزش غذایی یک غذای خاص تصمیمی آگاهانه بگیرید. همه رستوران ها باید این اطلاعات را به صورت آنلاین داشته باشند یا در صورت تمایل می توانند آن را در رستوران در اختیار شما قرار دهند.

منبع: https://payju.ir/content/لیست-فست-فودهای-شیراز