Wi-Fi Direct چیست و چگونه کار می کند؟

شاید تا چند سال پیش، اتصال یک دستگاه تلفن همراه به شخص دیگر، برای به اشتراک گذاری اطلاعات، تنها با بلوتوث یا اینترنت امکان پذیر بود. اما امروزه می توان چنین ارتباطی را بدون بلوتوث و اینترنت ایجاد کرد و همچنین از مزایای چنین قابلیتی در انواع چاپگرها بهره مند شد. این در سایه Wi-Fi Direct اتفاق می افتد. اگر نمی دانید وای فای دایرکت چیست؟ مزایا و نحوه پیکربندی Wi-Fi Direct در چاپگر چیست، این مقاله را تا حد امکان با دقت بخوانید.

وای فای دایرکت چیست؟

Wi-Fi Direct فناوری است که به دستگاه های ما اجازه می دهد بدون مودم، سوئیچ یا روتر به صورت بی سیم متصل شوند. این فناوری فرآیندهای چاپ، اشتراک گذاری، نمایش محتوا در دستگاه های دیگر، همگام سازی و حتی اجرای بازی ها را بسیار آسان و راحت می کند. به این ترتیب تلفن های همراه، دوربین ها، چاپگرها، رایانه های شخصی و کنسول های بازی می توانند در هر زمان بدون نیاز به اینترنت به یکدیگر متصل شده و شبکه وای فای ایجاد کنند.

Wi-Fi Direct چگونه کار می کند؟

استفاده از Wi-Fi Direct نسبتا ساده است. زیرا این فناوری مبتنی بر وای فای معمولی است با این تفاوت که نیازی به اینترنت و مودم بی سیم ندارد.

کاربر به عنوان یک نقطه دسترسی عمل می کند و سیگنالی را به دستگاه های موجود در آن منطقه ارسال می کند. این به آنها امکان می دهد بدانند که می توانند ارتباط برقرار کنند. برخی از دستگاه ها به طور خودکار متصل می شوند، در حالی که گاهی اوقات برای افزایش امنیت، باید شماره نشان داده شده روی صفحه یا کد پین را وارد کنید. در بیشتر موارد، ممکن است از شما خواسته شود که یک کد QR را اسکن کنید.

سیستم امنیتی قدرتمند وای فای مستقیم

ویژگی مدیر Wi-Fi برای امنیت

به اشتراک گذاری داده ها از طریق اینترنت همیشه با خطرات امنیتی همراه است، اما اتصال Wi-Fi Direct به پروتکل های امنیتی مانند WPS (Wi-Fi Protected Setup) و WPA/WPA2 (Wi-Fi Protected Access) متکی است. بنابراین می توان آن را به عنوان یک راه آسان برای اتصال ایمن دو دستگاه در نظر گرفت.

تفاوت Wi-Fi و Wi-Fi Direct چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد، برای استفاده مستقیم از فناوری Wi-Fi نیازی به روتر، مودم بی سیم و شبکه اینترنت ندارید. در حالی که وجود دستگاه های فیزیکی و اینترنت برای اتصال به وای فای الزامی است. این تفاوت را می توانیم به عنوان تفاوت اصلی بین Wi-Fi و Wi-Fi Direct در نظر بگیریم. اما این دو فناوری تفاوت های دیگری نیز دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

Wi-Fi Direct به لطف استفاده از پروتکل های WPS و رمزگذاری WPA2 ایمن تر و هوشمندتر از Wi-Fi است. از آنجایی که روش رمزگذاری WEP در فناوری Wi-Fi استفاده می شود، شفاف و ایمن است.

فناوری Wi-Fi Direct در یافتن دستگاه‌های نزدیک و خدمات آن‌ها خوب است.

در هر دوی این روش ها، یکی از واحدها مسئولیت مدیریت و کنترل سایر نهادها را بر عهده می گیرد. اما در این صورت به جرات می توان گفت که روش اتصال مستقیم با قدرت بیشتری عمل می کند و احتمال خطا و اختلال به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

تفاوت Wi-Fi Direct و Bluetooth چیست؟

اولین و پرکاربردترین راه برای ارسال اطلاعات به دستگاه های مجاور بدون نیاز به سیم یا تجهیزات دیگر، بلوتوث بود. اگرچه Wi-Fi Direct مانند بلوتوث کار می کند، اما بسیار قدرتمندتر است. این فناوری می تواند حجم بیشتری از داده را با سرعتی حدود ده برابر سرعت بلوتوث انتقال دهد. بنابراین این روش به بهترین گزینه برای تبادل اطلاعات بین کاربران تبدیل شده است.

کدام دستگاه ها از Wi-Fi Direct استفاده می کنند؟

اتحاد شبکه زنده دیجیتال (DLNA)، از نوامبر 2011، فناوری Wi-Fi Direct را در به‌روزرسانی دستورالعمل‌های خود گنجانده است.

مایکروسافت این فناوری را از ویندوز 8 و تمامی نسخه های ویندوز 10 پشتیبانی می کند. اولین کنسول بازی در سال 2013 به نام "xbox1" از این فرصت استفاده کرد. سیستم عامل های اندروید از نسخه 2.3 با Wi-Fi Direct پشتیبانی می شوند. کاربران اپل نیز این امکانات را در اشکال مختلف AirDrop و AirPlay دارند، اگرچه عملکردهای مشابهی دارند.

بسیاری از دستگاه های سخت افزاری دیگر مانند ماوس ها، کیبوردها، هدست های بی سیم و چاپگرها از فناوری Wi-Fi Direct بهره می برند. اکثر تلویزیون های هوشمند نیز از Wi-Fi Direct به شکلی کمی متفاوت استفاده می کنند، به شکل Miracast (Miracast یک استاندارد بی سیم مبتنی بر Wi-FiDirect است).

چگونه Wi-Fi Direct را روی چاپگر تنظیم کنیم؟

می‌توانید دستگاه‌های مختلف را با استفاده از فناوری Wi-Fi Direct به چاپگرها متصل کنید و یک فایل را برای چاپ با آنها به اشتراک بگذارید.

مراحل اتصال مستقیم Wi-Fi در پرینترهای وای فای HP

1- در کامپیوتر خود به قسمت Devices and Printers بروید.

2- روی گزینه Add a Printer or Scanner کلیک کنید.

3- بر روی گزینه Show Wi-Fi Direct Printers کلیک کنید.

پرینترهای HP Wi-Fi Direct را بررسی کنید

4- ابتدا گزینه ای که با Direct شروع می شود و سپس مدل چاپگر خود را انتخاب کنید.

مدل چاپگر مستقیم اچ پی

5- بر روی Add device کلیک کنید.

6- پس از نمایش پین WPS در رایانه، به دنبال پین در کنترل پنل چاپگر یا برگه اطلاعات چاپ شده در حین راه اندازی بگردید.

7- ظرف 90 ثانیه پین ​​را وارد کرده و روی Next کلیک کنید تا اتصال کامل شود.

توجه: اگر پین منقضی شد، رایانه را مجدداً راه اندازی کنید و سپس مراحل نصب چاپگر را از ابتدا انجام دهید.

پین WPS چاپگر HP را وارد کنید

8- در صورت نمایش پیام وضعیت "Driver Not Available" برای دانلود و نصب درایور چاپگر HP به آدرس support.hp.com/us-en/drivers/printers مراجعه کنید.

درایورهای چاپگر HP وجود ندارد

9- پس از انتخاب فایل مورد نظر ابتدا فایل را انتخاب و در نهایت پرینت بگیرید.

10- چاپگر خود را از لیست انتخاب کرده و روی دکمه Print کلیک کنید.

Wi-Fi Step یک راهنمای گام به گام برای Canon Wi-Fi است

1- پس از روشن شدن چاپگر، دکمه منو را فشار دهید.

2- دکمه های بالا و پایین را فشار دهید تا به اتصال شبکه دسترسی پیدا کنید و سپس ok را فشار دهید.

3- گزینه Connection options را پیدا کرده و OK کنید.

Canon تنظیمات اتصال را می نویسد

4- نام چاپگر نمایش داده شده را بررسی کرده و OK کنید.

توجه داشته باشید که هنگام اتصال دستگاه ها از طریق Wi-Fi، این نام برای شناسایی چاپگر روی دستگاه ظاهر می شود.

تنظیم نام چاپگر Canon

5- گزینه اتصال مستقیم را انتخاب و تایید کنید.

اتصال مستقیم چاپگر کانن

6- در این صفحه نام چاپگر و رمز عبوری که برای اتصال به چاپگر با کامپیوتر، لپ تاپ یا تلفن همراه خود نیاز دارید، نمایش داده می شود.

نام رمز عبور چاپگر Canon است

بیشتر بخوانید: نحوه دانلود درایور چاپگر Canon

بیشتر بخوانید: نحوه نصب درایور چاپگر Canon

چگونه از طریق وای فای دایرکت گوشی را به چاپگر متصل کنیم؟

اگر می خواهید مستقیماً به تلفن خود وصل شوید، Wi-Fi خود را روشن کنید، نام چاپگر مورد نظر را جستجو کنید و رمز عبور را برای اتصال به دستگاه وارد کنید. پس از انجام این مراحل، با نصب برنامه مربوط به چاپگر بر روی تلفن همراه خود، فایل مورد نظر را باز کرده و گزینه اشتراک گذاری را انتخاب کنید. در نهایت تنظیمات مورد نظر را انجام داده و دکمه Print را فشار دهید

امیدواریم با مطالعه این مقاله با ماهیت وای فای دایرکت و مزایای آن آشنا خواهید شد. و ما قادر خواهیم بود به تمام سوالات شما در مورد پیکربندی Wi-Fi Direct بر روی چاپگر پاسخ دهیم. اگر با مشکلی مواجه شدید در حین انجام مراحل بالا لطفا برای رفع مشکل با یکی از همکاران ما تماس بگیرید، همچنین برای خرید چاپگر با قابلیت Wi-Fi Direct می توانید صفحه فروشگاه چاپگر ما را در لینک زیر مشاهده کنید و روی گزینه Wi-Fi Direct که زیر مجموعه های اتصالات در ملک است کلیک کنید. بخش فیلتر در سمت راست برای نمایش لیست چاپگر مورد نظر

مراجعه به صفحه مقاله: وای فای دایرکت چیست؟