همانطور که آقای امرا چایل در ویدیو اشاره کرد، آینده قبرس شمالی بسیار شگفت انگیز و عالی خواهد بود. پس از نزدیک به 50 سال جدایی، شمال و جنوب جزیره به حالتی باثبات و تعریف شده خواهد رسید و هجوم افراد ثروتمند از سراسر جهان برای سرمایه گذاری در این کشور باز خواهد شد.

در حال حاضر گفتگوهای دو طرف در قبرس با حمایت سازمان ملل ادامه دارد. در سال 2023، دو طرف در مورد مسائل مهمی مانند تشکیل دولت فدرال به توافق رسیدند. با این حال، هنوز اختلافات زیادی بر سر مسائل کوچک وجود دارد.

آینده قبرس به پیشرفت مذاکرات بستگی دارد. اگر دو طرف بتوانند به توافق جامع دست یابند، قبرس می تواند به کشوری یکپارچه و مستقل تبدیل شود. این موفقیت بزرگی برای قبرس و منطقه خواهد بود. مذاکرات قبرس با سازمان ملل در سال 1974 آغاز شد، زمانی که قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. در طول سال ها، مذاکرات زیادی انجام شده است، اما بی نتیجه است.

در حال حاضر مذاکرات بین دو طرف قبرس با حمایت سازمان ملل ادامه دارد. هدف از این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع و قابل قبول دوجانبه است.

طرفین قرارداد

دو طرف مذاکره کننده در قبرس عبارتند از:

جمهوری قبرس (طرف یونانی)

جمهوری ترک قبرس شمالی (ساحل ترکیه)

کشورهای تضمین کننده آینده قبرس

سه کشور یونان، ترکیه و بریتانیا به عنوان کشورهای ضامن قبرس شناخته می شوند. این کشورها نقش مهمی در روند صلح در قبرس دارند.

سازمان ملل

سازمان ملل به عنوان میانجی در روند صلح قبرس عمل می کند. دبیرکل سازمان ملل متحد یک نماینده ویژه در این زمینه تعیین کرده است.

پیشرفت های اخیر

در سال 2023، دو طرف قبرسی در مورد موضوعات مهمی مانند ایجاد یک دولت واحد به توافق رسیدند. این قرارداد شامل موارد زیر است:

تشکیل دولت ائتلافی با رئیس جمهور یونان و معاون رئیس جمهور ترکیه

تشکیل مجلس قانونگذاری مشترک با 80 کرسی، 56 کرسی در طرف یونانی و 24 کرسی در طرف ترکیه.

تأسیس دیوان عالی مشترک

با این حال، هنوز در مورد مسائل جزئی اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد مانند:

وضعیت نیروهای مسلح

ایالت ورشو

تاثیر مذاکرات بر آینده قبرس

آینده مذاکرات قبرس euromy در سازمان ملل نامشخص است. اگر طرفین به توافق کامل برسند، قبرس می تواند به کشوری متحد و مستقل تبدیل شود. این یک دستاورد بزرگ برای قبرس و منطقه است.