در ادامه مطالعات بازار به تحلیل وضعیت دسترسی به مواد اولیه (قیمت، محل تأمین و ضرایب مصرف)، بازار یا بازارهای مصرف، نیروی انسانی و سایر عوامل مورد نیاز برای طرح پرداخته می شود. در نهایت این فصل توجیه پذیری و امكانسنجی اجرای طرح به لحاظ موفقیت در بازار را بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و میزان فروش قابل حصول مشخص می شود. این زیر بخش ها شامل سوابق ثبتی (واحد تجاری) متقاضی، مشخصات مالکان (سهامداران)، معرفی اعضاء (هیأت مدیره) و سوابق مدیریتی و اجرایی آن ها، مجوزهای قانونی أخذ شده (و یا مورد نیاز) و در نهایت توانایی های مالی، علمی و فنی متقاضی طرح است. در اولین تماس با حامین صنعت، کارشناسان این شرت اطلاعات ضروری و اولیه را در این خصوص به شما ارائه خواهند داد. هر طرحی با توجه به ماهیت آن دارای محصولات یا خدمات (که در حالت کلی محصول نامیده می شود) گوناگونی می باشد که هدف از اجرای آن طرح، ارائه محصول به بازار مصرف است. براین اساس پس از شناسایی بازارهای مصرف محصول و تعیین بازار هدف مورد نظر بایستی به بررسی همه جانبه این بازار اهتمام ورزید.

طرح توجیهی فنی اقتصادی(امکان سنجی) معمولاً به بانک ها و سرمایه گذاران جهت تامین مالی طرحهای سرمایهگذاری ارائه میشود تا بر اساس برنامه زمانبندی و منابع مورد نیاز و همچنین با بررسی درآمدها و شرایط بازگشت سرمایه، سرمایهگذار یا بانک را متقاعد سازد که در پروژه سودآوری مشارکت میکند. مطالعه امکان سنجی، به ارزیابی و تجزیه و تحلیل یک پروژه پرداخته که برا اساس تحقیقات و مطالعات عمیق انجام میگیرد و برای تصمیم گیری جهت عملی کردن پروژه راهنمایی میکند. گاهی یک طرح به ظاهر بسیار ساده است ولی پیدا کردن جواب برای سوالاتی که درمورد آن به ذهن خطور میکند بسیار سخت است بنابراین طرح توجیهی برای حل کردن این سوالات همچنین کمک کردن به افراد برای تصمیم درست ، طراحی میشود. در چارچوب مطالعات این فصل، مدل مالی و اقتصادی طرح بر مبنای پارامترها و مشخصات بدست آمده از مطالعات فصول قبل طراحی میشود. از آنجا که منابع بانک ها محدود است، تصمیم گیری برای اعطای وام یا تسهیلات توسط بانکها به متقاضیان ، بر اساس محاسبات موجود در طرح توجیهی انجام میشود. تا بدانند توجیه پذیر بودن طرح بر اساس روش های مورد تائید بانک انجام شده یا خیر…

زمان هایی در زندگی و کار ما وجود دارد که ما واقعا دوست داریم کاری را انجام دهیم و بین چند تصمیم نمی دانیم کدامشان به درد ما می خورد یا اینکه انتخاب های ما انقدر زیاد است که نمی دانیم بهتر است در چه شرایطی کدامها را انتخاب کنیم در این مواقع بهترین کار این است که با یک مشاور حرفه ای صحبت کنیم که تجربه و دانش کافی داشته باشد تا بتواند به ما کمک کند تا این مورد را برطرف کنیم. مشاور مالى باید با مدیر شرکت براى روز بازدید هماهنگ کند. زمانی که کسب و کار خود را آغاز کرده اید و به فعالیت در آن حیطه مشغول هستید، به نقطه ای می رسید و یا با موانعی برخورد خواهید کرد که باعث می شود، سرعت شما کند شود یا به طور کامل متوقف شود. تجزیه و تحلیل بزرگ ترین تولید كنندگان جهانی و داخلی و مقایسه با ظرفیت اسمی طرح، جایگاه طرح را در بازار مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

یكی دیگر از مباحث این فصل وضعیت عرضه و تقاضای محصول در بازارهای داخلی و خارجی است. بانک ها فرمت های متفاوتی جهت تدوین طرح توجیهی دارند، بنابراین بانک عامل تعیین کننده فرمت طرح توجیهی می باشد و از سوی دیگر نقش دیگری در تعیین میزان هزینه تدوین طرح توجیهی دارد. بسیاری از مشاغل کوچک در بودجه خود جایی برای استخدام کارمند تمام وقت فناوری اطلاعات ندارند ، بنابراین هنگامی که سیستم های آنها از کار بیفتد ، معمولاً با یکی از دوستان و اعضای خانواده باهوش در کامپیوتر تماس می گیرند. علاوه بر این، از آنجایی که کارآفرین مذکور طرح موصوف را به وام دهندگان و سرمایه گذاران بالقوه ارائه میکند، باید از تمام جزئیات آن آگاه باشد. این گروه با داشتن رتبه الف کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی خود را متعهد می داند که از طرحهای توجیهی تهیه شده در این گروه در همه بانک ها یا هر نهاد مالی و اعتباری دیگر دفاع نماید. با کمک مشاور شما می توانید برنامه بازاریابی مشخصی داشته باشید و شعار برند یا پیام برنامه بازاریابی خود را بطور استاندارد ایجاد کنید.


منبع:

https://planetofbusiness.com/امکان-سنجی-طرح-توجیهی/